Vaněk, Karel 2)

Charakteristika: Tanečník, choreograf a pedagog

Datum narození/zahájení aktivity: 4.3.1958

Vaněk, Karel, tanečník, choreograf a pedagog, narozen 4. 3. 1958, Most.
 
Taneční základy získal ve Vojenském uměleckém souboru UK a stážích v London Contemporary Dance School. Zúčastnil se stáží na American Dance Festivalu a ve studiu Merce Cunninghama (obé 1991). Vedl choreografický workshop během světového kongresu International Theatre Institutu (Mnichov, 1993). Byl jmenován ředitelem skandinávského choreografického workshopu New Dance „Danse 96“ (Stockholm, 1996). Vedl taneční dílnu na Festival junger Künstler v rámci projektu „Sousední státy“ při Wagnerfestspiele v Bayreuthu (2003). Prošel angažmá v Laterně magice (1984–90), New Prague Dancers (1990–91), stal se sólistou Tanečního divadla ve Freiburku (1992–97, od 1997 v Bonnu). Zde také vytvořil řadu rolí v inscenacích tanečního divadla Pavla Mikuláštíka, např. v Ester (1992), Americe (1993), Silnici (La Strada, 1993), Hodině lásky a tance (1995), Měsíční královně (1996) nebo v Les Artistes du Paradis (1997). V roce 1991 založil se svou ženou Duo Černá & Vaněk Dance. Hned první dílo Malé modré nic (1991) získalo cenu československých tanečních kritiků jako nejlepší představení roku a oba interpreti byli oceněni jako tanečníci roku. Jejich tvorba zahrnuje např. díla: Více či méně milostné tance (1992), Applegames (1996), No Entry! (1997), Privat-Café (1998), Stop Making Sense (1999), Goblins a Happy Hour (2000), ’Adááhání  Desert Blues (2001), Scaterred Dances a Nomen nescio (2002). Karel Vaněk vytvořil také choreografie pro New Prague Dancers, American Dance Festival a tři celovečerní inscenace pro Choreografické divadlo Bonn (Intermundium, 1999;  Es reut mich f…, 2000; a Hidden, 2002).

Literatura:

Český taneční slovník (Praha 2001).
 
Kateřina Boková


Datum poslední změny: 18.3.2009