Český hudební slovník osob a institucí

Pospíšil, Vilém

Charakteristika: Muzikolog, kritik a organizátor hudebního života

Datum narození/zahájení aktivity: 19.7.1911
Datum úmrtí/ukončení aktivity: 19.9.1988

Pospíšil, Vilém, muzikolog, kritik a organizátor hudebního života, narozen 19. 7. 1911, Praha, zemřel 19. 9. 1988, Praha.

 

Absolvent právnické fakulty Karlovy univerzity v Praze (1930–35). Hru na housle a hudební teorii studoval Antonína Rázka a zpěv u Louise Kadeřábka, Theodora Schütze a K. Karenina. V letech 1935–39 a poté 1945–49 studoval hudební vědu a estetiku na filozofické fakultě Karlovy univerzity (disertace Raná tvorba Zdeňka Fibicha). Působil jako sbormistr spolku Záboj v Plané nad Lužnicí (1930–35) a ve smíchovském Lukesu (1934). Soustavně za zabýval hudební kritikou, psal pro Svobodné slovo, Literární noviny, Slovenskou hudbu, časopis Divadlo, především však pro Hudební rozhledy, kde byl od roku 1952 vedoucím kritické a divadelní rubriky a v letech 1970–85 šéfredaktorem. Věnoval se především operní kritice, publikoval od kratších referátů až po obsáhlé analýzy a statě. Své organizační schopnosti projevil také jako tajemník festivalu Pražské jaro v letech 1952–79 a 1982–85.


Dílo:

Dílo literární

 

Knihy

S českou filharmonií třemi světadíly (SNKLHU, Praha 1960).

Václav Talich - několik kapitol o díle a životě umělce (Panton, Praha 1961).

Slavní hosté Pražských jar (Státní hudební vydavatelství, Praha 1962).

Nedbal, K., Pospíšil V.: Slavní světoví dirigenti (Státní hudební vydavatelství, Praha 1963).

Marie Podvalová (Panton, Praha 1964).

E. Kopecký, V. Pospíšil: Slavní pěvci Národního divadla (Panton, Praha 1968).

Pražské jaro ve fotografii. Fotografie vybrala a uspořádala Anna Fárová,Vilém Pospíšil, Vladimír Šefl (Obelisk, Praha 1970).

Václav Neumann (Editio Supraphon, Praha 1981).

Opera ND v období Otakara Ostrčila (V. díl) (Divadelní ústav, Praha 1983).

 

Články a studie

Opera Národního divadla v Pražském jaru 1951 (Hudební rozhledy, roč. 3, č. 18–20, 1951, s. 25–27).

Profily výkonných umělců: Beno Blachut (Hudební rozhledy, roč. 5, č. 1, 1952, s. 16).

Marta Krásová, laureátka státní ceny. Profily výkonných umělců (Hudební rozhledy, roč. 6, č. 8, 1953, s. 357).

Opera Národního divadla po druhé světové válce (Hudební rozhledy, roč. 6, č. 17, 1953, s. 774–787).

Televize, hudba, technika, vzdělání (Hudební rozhledy, roč. 13, 1960, č. 14).

K problémům operního výtvarníka (Hudební rozhledy, roč. 13, 1960, č. 19).

První český moderní dirigent (Kovařovic) (Hudební rozhledy, roč. 15, 1962, č. 15).

Pěvec smetanovské kantilény (Beno Blachut) (Hudební rozhledy, roč. 16, č. 12, 1963, s. 474–475).

O Václavu Talichovi s Josefem Vlachem (Hudební rozhledy roč. 16, 1963, č. 10–11, s. 450–453).

Skladatel E. F. Burian (in: Svobodné slovo, roč. 30, č. 136, s. 5).

Dvacet let opery Národního divadla (Hudební rozhledy, roč. 18, 1965, č. 11).

Pražské quadriennale (Hudební rozhledy, roč. 20, č. 19, 1967, s. 593–595).

Karel Kovařovic a jeho kritikové (Hudební rozhledy, roč. 24, 1971, č. 8).

Bergova Lulu, problémy díla a inscenace (Hudební rozhledy, roč. 25, č. 4, 1972, s. 173–177).

Soudobá opera v poválečném Národním divadle (Hudební rozhledy, roč. 26, 1973, č. 9–10).

Karel Burian, pěvecký portrét (Hudební rozhledy, roč. 28, č. 2, 1975, s. 93).

Za Olgou Borovou-Valouškovou (Hudební rozhledy, roč. 28, č. 8, 1975, s. 347).

Václav Dobiáš o sdělnosti a opeře zítřka (Hudební rozhledy, roč. 28, č. 1, 1975).

Se Zdeňkem Košlerem o Národním divadle (Hudební rozhledy roč. 35, 1982, č. 11, s. 510–511).

Jaroslav Krombholc (Hudební rozhledy, roč. 37, č. 11, 1984).

Otakar Ostrčil (Hudební rozhledy, roč. 38, č. 12, 1985).

Půlstoletí s Beno Blachutem (Hudební rozhledy, roč. 38, č. 4, 1985).

Čtyři pohledy na jevištní dílo Emila Hlobila (Hudební rozhledy, roč. 40, č. 1, 1987).

O Jiří Pauerovi (Hudební rozhledy, roč. 42, č. 2, 1989).

 

Kritiky

Národní divadlo uvedlo Beethovenova Fidelia (Hudební rozhledy, roč. 4, č. 6, 1951, s. 24–25).

Smetanův Dalibor v nové inscenaci Národního divadla (Hudební rozhledy, roč. 8, č. 11, 1955, s. 564–565).

Káťa Kabanová v Národním divadle (Hudební rozhledy, roč. 10, č. 13, 1957, s. 544–547).

Nové nastudování Její pastorkyně pro Brusel (Hudební rozhledy, roč. 11, č. 13–14, 1958, s. 572).

J. B. Foerster: Eva, scény z opery (Hudební rozhledy, roč. 14, č. 3, 1961, s. 129).

Otakar Ostrčil: Honzovo Království (Hudební rozhledy, roč. 14, č. 3, 1961, s. 129).

Řecké pašije Bohuslava Martinů (Hudební rozhledy, roč. 15, 1962, s. 290).

Dvě opery na historická témata (Hudební rozhledy, roč. 17, č. 1, 1964, s. 16–17).

Janáček pro Edinburk (Hudební rozhledy, roč. 17, č. 11, 1964, s. 458–459).

Žebrácká opera v Ústí (in: Svobodné slovo, roč. 28, č. 16, s. 4).

Moskevská Mařenka, španělská Donna Anna, holandský Hoffmann, japonská Butterfly a Mimi (Hudební rozhledy, roč. 26, č. 4, 1973, s. 146–147).

Nový pohled na Fidelia (Hudební rozhledy, roč. 29, č. 6, 1976, s. 256–257).

Literatura:

ČSHS.

 

Šárka Zahrádková


Datum poslední změny: 10.12.2011