Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Lach, Robert

Tisk


Charakteristika: muzikolog a skladatel

Datum narození/zahájení aktivity:29.1.1874
Datum úmrtí/ukončení aktivity:11.9.1958
Text
DíloLiteratura

Lach, Robert, muzikolog a skladatel, narozen 29. 1. 1874, Vídeň, zemřel 11. 9. 1958, Salcburk.

Na univerzitě ve Vídni poslouchal práva. Hudbu, zejména kompozici, pak studoval na vídeňské konzervatoři u Roberta Fuchse (1893–99). Současně pracoval jako úředník v rakouské státní správě. Od roku 1896 se stal posluchačem hudební vědy, nejprve na vídeňské univerzitě u Richarda Wallascheka, následně pak v Praze u Heinricha Rietsche, kde v roce 1902 získal doktorát s disertační prací o vývoji ornamentální melodie (tiskem vyšla v Lipsku v roce 1913). Poté pobýval několik let v Istrii, Dalmácii a Itálii, v roce 1904 byl ze zdravotních důvodů penzionován. Vrátil se do Vídně, v roce 1911 začal pracovat ve dvorní knihovně,  kde byl v letech 1912–20 přednostou hudebního oddělení.  V roce 1915 se na vídeňské univerzitě habilitoval, od roku 1920 do 1939 zde působil jako interní pedagog, řádnou profesuru získal roku 1927.  V roce 1954 se stal vedoucím redaktorem ediční řady Denkmäler der Tonkunst v Österreich.

Lach se řadí k vůdčím zakladatelům srovnávací hudební vědy, zcela zásadním je jeho metodologický spis Die vergleichende Musikwissenschaft: ihre Methoden und Probleme (Wien 1924). Během první světové války nahrával zpěvy ruských válečných zajatců, v roce 1920 pak tyto zpěvy vydal v knize Gesänge russischer Kriegsgefangener.

Lach byl také velmi plodný skladatel a básník, některé jeho písně byly publikovány, většina jeho díla, včetně osmi mší, deseti symfonií i rozsáhlého komorního díla zůstalo nepublikováno.


Dílo

Samostatně vydané publikace (výběr)

Studien zur Entwickelungsgeschichte der ornamentalen Melopöie (Leipzig 1913).

Sebastian Sailers Schöpfung" in der Musik (Wien 1916).

W. A. Mozart als Theoretiker (Wien 1918).

Zur Geschichte des Gesellschaftstanzes im 18. Jahrhundert (Wien 1920).

Eine Tiroler Liederhandschrift aus dem 18. Jahrhundert (Wien 1923).

Zur Geschichte des musikalischen Zunftwesens (Wien 1923).

Die vergleichende Musikwissenschaft: ihre Methoden und Probleme (Wien 1924).

Das Konstruktionsprinzip der Wiederholung in Musik, Sprache und Literatur (Wien 1925).

Vergleichende Kunst- und Musikwissenschaft (Wien 1925).

Gesänge russischer Kriegsgefangener (edice, Wien 1925–40).

Die Bruckner-Akten des Wiener Universitäts-Archivs (Wien 1926).

Geschichte der Staatsakademie und Hochschule für Musik und darstellende Kunst in Wien (Wien 1927).

Das Ethos in der Musik Schuberts (Wien 1928).

Literatura

I. Lexika

PHSN.

Grove’s Dictionary of Music and Musicians.

NewGrove1.

NewGrove2.

MGG1.

MGG2.

HSPK.

 

II. Ostatní

Nowak, Leopold: Robert Lach und die Volksliedforschung. Verzeichnis der Arbeiten von Robert Lach zur Volkmusik und Folklore (In: Jahrbuch des österreichischen Volksliedwerkes, 3, 1954, s. 155–7).

Graf, Walter (ed.): Robert Lach: Persönlichkeit und Werk (Wien, 1954).

Graf, Walter: Robert Lach (Österreichische Musikzeitschrift 13, 1958, s. 25–7).

Schenk, Erich: Robert Lach zum Gedächtnis (Die Musikforschung 12, 1959, s. 129–31).

Graf, Walter: Die vergleichende Musikwissenschaft in Österreich seit 1896 (Yearbook of the International Folk Music Council, 6, 1974, s. 15–43).

 

Petr Macek

Datum poslední změny: 14.5.2014