Český hudební slovník osob a institucí

Precedens

Charakteristika: Pražská rocková skupina

Datum narození/zahájení aktivity: 0.0.1982

Precedens, pražská rocková skupina.
 
Založili ji 1982 výtvarník a klávesista Martin Němec a zpěvák a kytarista Sahara (vl. Jan Hedl), kteří se poznali na Střední uměleckoprůmyslové škole na Žižkově. Své tvůrčí pokusy a úlety (autorsky plodnější Sahara už byl známou postavou pražského undergroundu) natáčeli na demokazety pod hlavičkou skupiny Duševní hrob, na kterých se podílel také basový kytarista Petr Kohut (výběr z nahrávek nevalné technické úrovně vydala počátkem devadesátých let na kazetách firma Black Point). Zatímco DH nikdy nevystoupil na veřejnosti, po seznámení s bubeníkem Mirkem „Alim“ Horáčkem se kvarteto rozhodlo pro koncertní činnost pod názvem Precedens. Na premiéře v Dopravních podnicích v Praze zaujali začínající zpěvačku Báru Basikovou a přizvali ji, aby v kapele vyvážila Saharův neurvalý projev. Tento kontrast zachytila kazeta Co nám zbejvá, 1991 dodatečně přenesená na LP a CD.
 
Po Saharově odchodu 1984 se stal leaderem Martin Němec, vyznavač působivých melodií, který nepopíral vlivy vážné hudby, Franka Zappy a skupiny Doors. Přestože kritika řadila Precedens do aktuálního stylu „new romantic“, jeho ambice sahaly výše –  k velké syntéze a čistotě formy. Při hledání nové identifikace pro skupinu se Němec mohl opřít o vzrušivou, mystickou, každopádně osobitou Basikovou, ta však současně zpívala se skupinou Stromboli. „Pro Báru znamená každá kapela něco jiného. U Stromboli, pro které ostatně píšu texty, může uplatnit techniku a virtuositu, u nás naopak civilní projev, podřízený výrazu písní,“ neviděl v tom problém kapelník Němec. Precedens, vítěz přehlídky Objev rocku (1985) a budoucí laureát Rockfestu, se nicméně s Basikovou přiblížil zvuku moderní pop music, nebo snad „černého popu“, což byl ironický Němcův termín. Potvrdila to LP Doba ledová, kterou skupina natočila v sestavě Basiková (zpěv), Němec (klávesy, autor hudby a textů ke všem devíti skladbám), Ladislav Brom (kytara), Petr Kohut (basová kytara), Luboš Lívanec (klávesy) a Mirko „Ali“ Horáček (bicí). Po vydání desky nahradil Lívance klávesista Pavel Nedoma a Broma kytarista Vladimír Dvořák (původně ve skupině Para–ment), který se stal zároveň druhým vokalistou. Precedens se tím mj. bránil nedorozuměním, že je pouhou doprovodnou kapelou Basikové, jejíž jméno „předsadil“ i Panton na obalu Doby ledové. V roce 1988 po natočení druhého alba Věž z písku však Basiková Precedens kvůli Stromboli opustila a na koncertech ji nahradily Jana Badurová a Jana Benetová. Sotva Němec přepsal materiál k třetímu CD pro kapelu bez sólistky, Basiková se po roce vrátila, nazpívala Pompeje a obě Jany jí poskytly vokální background, než se ze skupiny vytratily. Němec si byl ovšem vědom, že Bára Basiková je příliš výrazný talent, než aby zůstala spoutaná jako řadová členka jedné kapely, a proto souhlasil s jejím sólovým album Bára Basiková, vydaným 1991 Monitorem; Precedens na ně přispěl jedinou nahrávkou v sousedství osmi dalších souborů, jeho Pouštní anděl však celou desku uzavíral. V údobí zpěvaččiny mateřské přestávky se skupina znovu spojila se Saharou a pod názvem Praprecedens oživila na CD i na koncertech písničky z první kazety, které někteří kritici (Jaroslav Riedel v Melodii 1992, č. 5, s. 33) považují za vůbec nejlepší v historii kapely. Přímým pokračováním (Němec to nazval „metamorfózou“) Precedensu v návaznosti na další sólový projekt Báry Basikové (Viktorie královská, 1993) byla kapela Basic Beat, která ještě 1995 posloužila Saharovi (Tajnej svatej, 1995), zatímco další album Sahary (Šílený pondělí, 1996) bylo opět připsáno Precedensu. Po jeho realizaci se Němec a Sahara opět názorově rozešli. „Stále více směřoval ke komornímu, téměř „unpluggedovému“ projevu se španělkou. Já mám ale rád velkou kapelu, různorodý materiál a bohatá aranžmá,“ vyjádřil se Němec na stránkách Rock & Popu (1997, č. 11, s. 76). „Chtěl jsem větší bigbít. Kapelu, která tvoří celek, nejen někomu doprovod.“ Také druhý rozchod Němce s Basikovou nenaznačoval, že k sobě ještě někdy najdou cestu.  
 
V roce 1997 vyhrál konkurz na místo zpěváka u Precedensu v muzikálu Dracula etablovaný zpěvák Petr Kolář a skupině dal nový (především rockový!) impuls na albu La La Lá. Bylo první z domácí produkce, kterým vstoupila na český trh pobočka Warner Music, ale přestože smlouva zněla na tři CD, ve vztazích mezi skupinou a firmou to zaskřípalo a druhá velká deska Kolářem s Precedensem (Drž hudbu!) vyšla po delší odmlce v činnosti souboru u Popron Music. S Kolářovým příchodem se stabilizovala sestava Precedensu. Němec, Nedoma a Kohut zůstali, bubenický post si držel Miroslav Turek, pouze u kytary byl pohyb, když po Ivanu Koreném a Tadeáši Věrčákovi přišel nastálo Petr Henych. Přestože Kolář dodržuje dohody a vystupuje s Precedensem i v současnosti, angažmá, které v květnu 2002 přijal v metalové skupině Arakain, naznačuje, že situace s Bárou Basikovou se může opakovat a Precedens bude opět stát před hledáním zpěváka a přizpůsobením se jeho naturelu.     

Diskografie:

Doba ledová (Panton 1987);
Věž z písku (Panton 1989);
Dívčí válka (výběr z předchozích LP a singl Už se za zlým jejím stínem, Panton 1988);
Pompeje (Panton 1990);
Praprecedens...co nám zbejvá (reedice MC z roku 1984, Punc 1991);
Šílený pondělí (se Saharou, 1996);
The Best Of Precedens (Sony Music 1996);
La La Lá (Warner Music, 1997);
Drž hudbu! (Popron Music, 2002). 

Literatura:

I. Lexika
EJ.
 
II. Ostatní
Tůma, Jaromír: Precedens v době racionální (Mladý svět 1987, č. 43, s. 31).
Lindaur, Vojtěch: Mezi chrámem a bordelem (Rock & Pop 1990, č. 13, s. 7).
Kotrbová, Martina: Němec se nažral a Kolář zůstal celej (Rock & Pop 1997, č. 11, s. 76).
Konrád, Ondřej, Lindaur, Vojtěch: Bigbít (Torst 2001, s. 166). 
 
Jaromír Tůma
Datum poslední změny: 12.11.2003