Charakteristika: Operní pěvkyně
Datum narození/zahájení aktivity:5.8.1945
Datum úmrtí/ukončení aktivity:16.7.2017
Text
Děpoltová, Eva, operní pěvkyně – sopranistka, narozena 5. 8. 1945, Bratislava (Slovensko), zemřela 16. 7. 2017, Voznice (okres Příbram).
Mládí strávila v Praze, kam se rodiče přestěhovali z Bratislavy, když byly malé Evě dva roky. Zde navštěvovala základní i střední školu (maturita 1963) i Lidovou konzervatoř, na které se vzdělávala v letech 1966–69 u členky Národního divadla Milady Musilové (v té době byla také členskou Dětského pěveckého sboru Československého rozhlasu v Praze). Pak studovala zpěv na AMU u Marie Budíkové a Zdeňka Otavy (absolvovala v roce 1974 rolí Mařenky z Prodané nevěsty v pražském Národním divadle). Ještě v době studia ji angažoval šéf opery divadla v Ústí nad Labem František Vajnar do role Milady ve Smetanově Daliboru. Po hostování v titulní postavě Verdiho Aidy v roce 1973 v Ostravě přijala nabídnuté angažmá ve zdejším Státním divadle (nejprve na roční stipendijní smlouvu a pak po skvělých sólistických výkonech v operách Smetanových /Mařenka v Prodané nevěstě a Vendulka v Hubičce/ a Dvořákových /Cizí kněžna v Rusalce a Julie v Jakobínovi/ na řádnou smlouvu jako sólistka (tehdy zazářila v roli Anny v opeře bulharského autora Ljubomira Pipkova Antigona 43 a jako Milada ve Smetanově Daliborovi). Během ostravského angažmá také často hostovala ve Slezském divadle Zdeňka Nejedlého v Opavě i Státním divadle v Brně. Po konfliktu s vedením ostravského divadla kvůli pozvání do milánské La Scaly k předzpívání v titulní roli Pucciniho Turandot podala Děpoltová (tehdy jako manželka skladatele a hudebního režiséra Zdeňka Zahradníka) okamžitou výpověď k 31. říjnu 1975 a do začátku roku 1978, kdy nastoupila do Slovenského národního divadla v Bratislavě, byla bez stálého angažmá a vystupovala jako host na domácích a zahraničních operních scénách i na koncertních pódiích. Na konci 70. let přesídlila Děpoltová do Prahy a stala se sólistkou opery tamního Národního divadla. Po rozdělení souborů pražské operní scény v roce 1992 pokračovala až do roku 2006 ve Státní opeře Praha, kde jako sopranistka temně zabarveného hlasu, jejíž obor sahal od mladodramatického a lyrického sopránu až po dramatickou koloraturu, vytvořila řadu rolí, jako např. Desdemonu ve Verdiho Otellu, Abigail v Nabuccu a titulní roli v Aidě téhož autora či titulní postavy v Pucciniho operách Turandot a Tosca. Děpoltová se uplatňovala jako koncertní pěvkyně v kantátách a mších (Dvořákovo Stabat Mater, Janáčkova Glagolská mše, Brittenovo Válečné rekviem, Honnegerova Judith atd.) ve spolupráci s významnými dirigenty (Václav Neumann, Charles Mackerras, Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, Bohumil Gregor, Ondrej Lenárd, Jiří Kout a jiní) a renomovanými orchestry, jako Česká filharmonie, Vídenští symfonikové, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Slovenská filharmonie, Filharmonie Brno atd. Její hlas byl zaznamenán na četných hudebních nosičích našich hudebních vydavatelství Supraphon, Panton a Opus. Naše pěvecké umění také často propagovala v zahraničí (Turecko, Irán, Německo, Polsko, Rakousko, Maďarsko, Francie, Lucembursko, Rusko, Řecko, Japonsko a další země).
Literatura
I. Lexika
Janota, Dalibor – Kučera, Jan Pavel: Malá encyklopedie české opery (Praha 1999).
Biografický slovník Slezska a severní Moravy, Supplementum č. 4 (Ostrava 2018, s. 43–46).
II. Ostatní
Národní divadlo a jeho předchůdci (Praha 1988, s. 71).
Jak zastavit čas (Setkání s Evou Děpoltovou, majitelkou zázračného sopránu) (Regenerace, 2015, č. 10, s. 28–31).
Zemřela sopranistka Eva Děpoltová (Právo, 18. 7. 2017).
Zemřela pěvkyně Eva Děpoltová (Lidové noviny, 18. 7. 2017).
Karel Steinmetz
Datum poslední změny: 9.1.2023