Český hudební slovník osob a institucí

S. L. S.

(SLS; Společnost Leška Semelky)
Charakteristika: Pražská rocková skupina

Datum narození/zahájení aktivity: 0.0.1981
Datum úmrtí/ukončení aktivity: 0.0.1985

S. L. S.  (též SLS), pražská rocková skupina, zahájení aktivity 1981, ukončení aktivity 1985.  
 
Impulsem k založení skupiny se stal 1981 odchod Leška Semelky (klávesy, zpěv) a Vlado Čecha (bicí) od Blue Effectu kytaristy Radima Hladíka. Společně vykročili v souboru pod Semelkovým vedením. Doplněním o Stanislava „Kláska“ Kubeše (kytara) a Jana Kavaleho (basová kytara), členů Skupiny Fr. Ringo Čecha, kterou paralyzovala tragická smrt zpěváka Jiřího Schelingera v dubnu 1981, tak vzniklo silné složení, kterému jeho frontman určil název Společnost Leška Semelky, zkráceně S. L. S. anebo SLS. Na etiketě Supraphonu debutovalo 1982–83 singly Když dva nejsou a jsou/Zánovní lidi, Proč/Ty, krásná ženská a Čas fotí/Barvy snů, u nichž autorem hudby s výjimkou Semelkových Proč a Barev snů byl hardrockově orientovaný Stanislav Kubeš. Lícní píseň autorů Leška Semelky a Pavla Vrby ze čtvrtého singlu Jména/Tak mi pomoz, na kterém hraje rovněž kytarista Karel Ešpandr, získala bronzové ocenění na festivalu Děčínská kotva 1983 a zařadila se mezi trvalé favority Semelkova repertoáru. Přes svou kvalitu však Jména potvrdila, že naturelu Leška Semelky nejlépe vyhovuje pozice na půli cesty mezi rockem a populárním mainstreamem. Stereotypu forsírovaně interpretovaných kantilén se však jejich tvůrce bránil, neboť cítil, že se tak vzdaluje mladému publiku. Aby se mohl stylově posunout k nové vlně a reggae, angažoval Jana Buriana a Vladimíra Mertlíka, textaře rozvernějšího rukopisu, než jakým vládl Pavel Vrba, a přeskupil S. L. S. Při natáčení alba Lešek Semelka & S. L. S.  a jeho anglické exportní verze Coloured Dreams zdvojil klávesy o Michala Pavlíka, který přišel ze souboru 5P zpěváka Luboše Pospíšila. Následovala výměna rytmiky. Semelka opět sáhl do 5P a povolal Vladimíra Boháčka (basová kytara) na místo Kavaleho a Davida Kollera (bicí) za životní krizí procházejícího Čecha. S výsledkem však nebyla spokojena ani jedna strana, navíc se album zpozdilo o dva roky čekání na otextování písní. „V S.L.S. hrál každý za sebe a nikoliv za společnou ideu, kterou já jako vedoucí musím udávat,“ vysvětloval Lešek Semelka (Mladý svět, č. 20/1986), proč kapelu v létě 1985 rozpustil. „Začal dělat věci, které by mu mladí měli věřit, ale nevěřili,“ vrátil se s odstupem let k epizodní existenci skupiny S. L. S. Stanislav Kubeš (Muzikus 2003, č. 4).
Značku S. L. S. si Lešek Semelka podržel i pro následná doprovodná seskupení. To platilo také pro bývalou skupinu Mandragora, kterou angažoval v sestavě Karel Ešpandr (kytara), Antonín Smrčka (basová kytara), Luboš Nohavica (klávesy) a Ladislav Sosna (bicí). Poslední  sestava S. L. S. přešla ke „slovenskému Freddiemu Mercurymu“ Peteru Paulovi a vystupuje s ním převážně v zahraničí pod názvem Queen Revival.

Diskografie:

Lešek Semelka & SLS (Supraphon 1985);
Coloured Dreams (anglická verze, Supraphon/Artia 1985).

Literatura:

I.  Lexika
Balák, Miroslav & Kytnar, Josef: Československý rock na gramofonových deskách, Indies Records 1998. 
 
II. Ostatní
Opekar, Aleš: Probudí se Lešek Semelka z Barevných snů? (Gramorevue 1986, č. 2).
Tůma, Jaromír: 18 bezejmenných písní Leška Semelky (Mladý svět 1986, č. 20, s. 31).
Kučera ml., Ilja: Stanislav Kubeš – S prsty na hmatníku a očima na obloze (Muzikus 2003, č. 4).
 
Jaromír Tůma
Datum poslední změny: 9.2.2009