Český hudební slovník osob a institucí

Hirsch, Vladimír

Charakteristika: skladatel, instrumentalista, zvukový designér

Datum narození/zahájení aktivity: 3.7.1954

Hirsch, Vladimír, skladatel, instrumentalista a zvukový designér, narozen 3. 7. 1954, Benešov.

 

Vladimír Hirsch je skladatel, instrumentalista (klávesové nástroje) a zvukový designér integrující moderní klasickou, industriální, elektronickou a ambientní hudbu s koncepcí žánrového přesahu. Jeho kompoziční styl je charakterizován polymodální architektonikou a alchymistickou prací se zvukem, využívající především digitální techniky k rozšíření akčního potenciálu výrazových prostředků. Vedle sólové tvorby je či byl vedoucí osobností a prakticky výhradním autorem hudby českých souborů Skrol, Aghiatrias, Zygote, Subpop Squeeze a Der Marabu a mezinárodních projektů Luminar Ax a Tiria, založených kromě výše uvedeného stylového pojetí více či méně též na rockových principech. Včetně produkce těchto formací vydal celkově přes 40 alb, z nichž většina vyšla v zahraničí. Příležitostně skládá též scénickou a filmovou hudbu. V minulosti se věnoval také komponování jazzových skladeb. Po dobu více jak třiceti let koncertuje jak doma, tak v zahraničí. Je vystudovaným (1980), intermitentně praktikujícím lékařem.


Dílo:

Dílo hudební:

 

Preludium a moll op. 1 (1973) – pro klavír či varhany.

Cats On The Rooftop op. 4 (1977) – pro dva preparované klavíry.

Hymnus č.1 op. 11 (1984) – pro varhany.

Six Bagatelles op. 16 (1986–87) – pro elektroakusticky snímaný klavír.

Synthetics – Themes op.17 (1987) – album skladeb elektronické hudby.

Symfonie č. 1 op. 20 (1988–89) – pro syntezátory.

Theme in C-minor op. 23 (1989) – pro varhany.

The Ambits Of Material World op. 25 (1990) – cyklus varhanních skladeb.

Hymn Of Immobility op. 26 (1991) – pro varhany.

Transubstanciace op. 28 (1991) – pro varhany.

7 Parts Of Desolation op. 29 (1991) – klavírní cyklus.

Aion op.33 (1992) – pro varhany, vodní harfu a terénní zvukové záznamy.

Simplicity Of Heresy op. 37 (1996) – suita pro integrovaný hudební soubor.

Nenia op. 40 (1996) – pro varhany.

Detaxichén op. 41 (1996) – skladby pro dva klavíry a elektroakustickou techniku.

Nostalgie op. 43 (1996) – cyklus klavírních skladeb.

Musik für die Metamorphose op. 45 (1997) – hudba pro divadelní provedení povídky Franze Kafky.

Symfonie č. 2 „Defensa“ op. 47 (1997) – pro syntezátory a digitální techniku.

Concert industriel pour orgue op. 49 (1997) – pro varhany a integrovaný soubor.

Casual Crime op. 51 (1997–98) – skladby pro jazzové kvarteto.

Symphonie č. 3 op. 52 (1998–99) – pro varhany, žestě, bicí nástroje a ženský hlas.

Sense Geometry op. 54 (1998) – album elektronicko-industriálních skladeb.

Dances & Marches op. 57 (1998) – suita pro varhany, klavír a integrovaný soubor.

Exorcisms op. 61 (2000) – suita pro integrovaný soubor.

Trigonal Sonata op. 62 (2000) – pro dva klavíry a digitální techniku.

Missa armata op. 64 (1999–2000) – industriální mše.

Elegy op. 65 (2000) – experimentální skladba pro klavír a plynové varhany.

Invocationes op. 66 (2002) – liturgické skladby pro integrované techniky.

Symfonie č. 4, „Descent From The Cross” op. 67 (2001–02) – pro integrovaný soubor.

De regionibus liminis (Underlying Scapes) op. 68 (2003) – ambientně-industriální elektronické album.

Endoanathymia op. 70 (2004) – cyklus skladeb pro klavír, bicí nástroje a digitální techniku.

Les scènes ardentes op. 72 (2004) – album skladeb pro integrovanou elektroakustickou techniku.

Nonterra op. 73 (2005) – konceptuální album.

Torment of Naissance op. 79 (2007) – konceptuální album.

Contemplatio per nexus op. 77 (2007–08) – kompozice pro integrované techniky a sólový zpěv.

Tobruk op. 82 (2008) – soundtrack k filmu.

Graue Passion op. 67b (2001–09) – revidovaná verze 4. symfonie.

Markéta, dcera Lazarova op. 85 (2009–10) – scénická hudba pro divadelní hru.

Lamiadae: Symmetric Variations op. 88 (2011) – skladby pro dva klavíry a integrovanou techniku.

Horae op. 90 (2012) – koncert pro varhany, hodinové stroje a terénní záznamy.

Symfonie č. 5 „Axonal Transit“ op. 92 (2014) – pro smyčce, dechy, perkuse a elektroniku.

Craving Urania op. 95 (2014) – pro integrované techniky.

Hymn / Do Not Let Us Perish op. 96 (2015–16) – pro integrované techniky.

Scripta Soli op. 91 (2012–17) – konceptuální album pro integrované techniky.

Symfonie č. 6 „Metaspeheres“ op. 81 (2008–20) – digitální symfonie.

Diskografie:

Diskografie (výběr):

 

I. Sólová diskografie

Synthetics –Themes (1987, reedice CatchArrow Recordings, 1999);

Organ Pieces (1991, reedice CatchArrow Recordings, 2001);

Casual Crime (1998, reedice LBA Composers 2013);

Dreams Of Awakening (CatchArrow Recordings, 1999);

Symphonies Nos. 2 & 3 (Integrated Music Records, 2003);

Sense Geometry (Ars Benevola Mater, 2006);

Concert industriel pour orgue (Ars Benevola Mater, 2007);

Symphony No. 4 „Descent From The Cross” (Ars Benevola Mater, 2008);

Tobruk (CatchArrow Recordings, 2008);

Exorcisms (Ars Benevola Mater, 2008);

Nonterra (Ars Benevola Mater, 2008);

Les scènes ardentes (Ars Benevola Mater, 2009);

Contemplatio per nexus (Ars Benevola Mater, 2009);

Graue Passion (Ars Benevola Mater, 2009);

Underlying Scapes (Ars Benevola Mater, 2009);

The Assent to Paradoxon (kolekce 8 alb, Ars Benevola Mater, 2010);

Markéta, the daughter of Lazar (Integrated Music Records, 2010);

Endoanathymia (Integrated Music Records, 2011);

Missa Armata. Invocationes (Ars Benevola Mater, 2012);

Selected Organ & Piano Works (Integrated Music Records & SurRism-Phonoethics, 2013);

Horae (SurRism-Phonoethics, 2015);

Scripta Soli (Old Captain, 2017);

Katagenesis (Symfonie č. 5 & 6 & Hymn) (Old Captain, 2021).

 

II. Diskografie souborů a projektů

Der Marabu: Cruci-Fiction (1994);

Der Marabu: All Of Us Will Fall Away (1996);

Skrol: Martyria (Loki Foundation / Power & Steel, 1999);

Skrol: Heretical Antiphony (M.D.Propaganda, 1999);

Skrol: Insomnia Dei (RRRecords, 2001);

Aghiatrias: Epidaemia Vanitatis (Integrated Music Records, 2002);

Aghiatrias: Regions Of Limen (Epidemie Records, 2004);

Skrol: Dances & Marches For The Orphan Age (Dagaz Music, 2005);

Aghiatrias: Ethos (Epidemie Records, 2006);

Skrol: New Laws, New Orders (Twilight Records, 2009);

Luminar Ax: Luminar Ax (LBA Records, 2011);

Tiria: Elysium (LBA Composers, 2013);

Subpop Squeeze: Anacreontics (E-Klageto, 2017);

Skrol: Apostasy (Integrated Music Records, 2018);

Skrol: Eschaton (Old Captain, 2019).

Literatura:

I. Lexika

Slabý, Zdeněk K.; Slabý, Petr: Svět jiné hudby 2 (Praha 2007, s. 78–80).

Ambient Music. The Complete Guide (San Francisco 2008, s. 127).

Skladatelé soudobé vážné hudby (Praha 2011, s. 3).

Bernard, Olivier: Anthologie de l´ambient (Rosière-en-Haye 2013, odd. 6, s. 8–9).

„Czech musicians“ (General Books, USA 2014).

„21st century composers“ (General Books, USA, 2015).

 

II. Ostatní

Jeppesen, Travis: Steps Towards the Reconstruction of Reality (Umělec international, č. 4, 2004).

Pereira, Henrique: Dances & Marches for the Orphan Age (Underworld magazine, č. 5, 2005).

Zelinka, Pavel: Aghiatrias. Ethos (A2 Kulturní týdeník, 2007, č. 5).

Eddins, Stephen: Descent From the Cross (AllMusic, 2008, stránka skladatele).

Adam X [=?]: Vladimir Hirsch. Tobruk (Heathen Harvest magazine, USA 2008).

Morelli, Stefano: Vladimír Hirsch. Symphony No. 4 (Rumore magazine, 2008, č. 198/199, s. 102).

Oren, Ben Yosef: Vladimír Hirsch. Tobruk (Heathen Harvest magazine, 2009).

Colombo, Massimo: Graue Passion (The D-side, 2009).

Pustianaz, Maurizio: The Assent to Paradoxon (Chain DLK, 2010).

Morelli, Stefano: Vladimír Hirsch. Underlying Scapes (Rumore magazine, 2011, č. 229, s. 98).

Blizzard [=?]: Vladimír Hirsch. Missa armata. Invocationes (Necroweb reviews, New York, 2012).

Admiron, Claudia: Invocationes (Heathen Harvest, 2013).

Rizzi, Emilio: Acousmatics. Behind Pythagorasʼ Black Veil (San Francisco 2014, s. 1–3).

Kutěj, Richard: Básně o lásce a vínu (Full Moon 2017, č. 5, s. 52–3).

Meyer, Mélanie: Vladimír Hirsch. Scripta Soli (L'ombre sur la mesure, 2017).

Kutěj, Richard: Do posledního přísného detailu (Full Moon, 2018).

Göth, Jindřich: Hudba jako dialog s absolutnem (His Voice, 2020).

Vojčáková, Veronika: Rozhovor se skladatelem (Opera Plus, 2021).

 

Tomáš Novák (aka Tom Saivon)


Datum poslední změny: 15.4.2021